Fissura Anal Crònica

Introducció

La fissura anal crònica és una petita ferida o úlcera, de vores fibroses, que es localitza a la part interna del marge de l’anus, que es manifesta amb coïssor, dolor punyent i sagnat durant la deposició; i dolor, tensió o coïssor posteriorment a la defecació, amb una duració variable.

La causa principal del dolor és la hipertonia de l’esfínter anal intern, secundària a la presència de la fissura. Aquesta part de la musculatura de l’anus es contrau de manera involuntària i duradora i els símptomes milloraran només quan s’aconsegueixi relaxar-lo per l’efecte de la medicació o després de la cirurgia.

Es tracta d’una patologia freqüent en pacients amb restrenyiment, tot i que pot passar a persones no restrenyides per altres causes, fins i tot l’estrès.

Sobre la Unitat Integral de Proctologia

Moltes patologies del tram final de l’aparell digestiu, recte y anus, es caracteritzen per símptomes poc específics com el sagnat, la picor, la supuració, el dolor o la coïssor anal, a més de problemes de la funció intestinal, com la dificultat per fer deposicions, la diarrea i la incontinència fecal.

En la dona, molt més que en l’home, és freqüent l’aparició de problemes de salut relacionats amb el sòl pelvià, des del restrenyiment a la incontinència o al prolapse d’òrgans com el recte o l’úter.

L’estudi d’un o més símptomes pot culminar en un diagnòstic que precisarà tractament mèdic o quirúrgic, i en ocasions de tots dos. Existeixen patologies de l’anus i del recte que són pròpies i específiques d’aquests òrgans i que, per tant, requereixen un tractament local, amb freqüència de tipus quirúrgic; malgrat això, hi ha malalties que poden donar simptomatologia a nivell anorectal i ser de natura sistèmica, de tipus infecciós, o tenir la seva causa i inicio en un tram diferent de l’intestí: en aquests casos acostuma a ser apropiat el tractament mèdic.

Per aquestes consideracions, fruit del compromís, coneixements, i experiència dels professionals implicats, a Clínica Planas hem volgut crear una Unitat Assistencial de Salut capaç d’oferir una resposta competent, completa i segura als pacients que pateixen alguna malaltia o problema de l’àmbit digestiu i de la proctologia, evitant la duplicitat de visites, diferència d’opinions, diagnòstics de vegades imprecisos, indicacions incorrectes i tractaments a vegades inadequats.

L’objectiu de la Unitat Integral de Proctologia és proporcionar una atenció sanitària moderna, funcional, simultàniament mèdica i quirúrgica, altament especialitzada, amb medis diagnòstics actuals i àmplia disponibilitat de tractaments convencionals i d’última generació.

Tractament

El tractament inicial és de tipus mèdic, amb mesures dietètiques, higièniques i amb l’aplicació de pomades cicatritzants que indueixen la relaxació muscular de l’anus. Si no hi ha resposta satisfactòria, pot ser útil la injecció de toxina botulínica tipus A, que produeix una relaxació més forta i ràpida que les pomades.

La cirurgia està indicada quan el tractament conservador (pomades i toxina botulínica) no han funcionat: l’operació coneguda com a esfinterotomia interna,  consisteix en realitzar un petit tall a la part baixa de la musculatura anal involuntària.

La curació amb cirurgia s’aconsegueix en el 98% dels casos. La infiltració de toxina botulínica A és un mètode molt poc invasiu que pot realitzar-se en consulta i que permet una millora significativa en el 80% dels pacients als 3-4 dies des de la seva aplicació. És una opció especialment indicada en les dones, en les que l’operació d’esfinterotomia (tallar part del múscul) exposa a un major risc, precoç o tardà, d’incontinència anal lleu, ja que la musculatura anal és més curta i prima respecte a la de l’home.

La millora amb pomades es dóna en un 65% dels pacients i acostuma a arribar més lentament, en 7-21 dies: el cicle complet de tractament és de 3 setmanes i s’ha de completar malgrat haver presentat millora, si es vol aconseguir un efecte durador.

Post-Tractament

Per l’efecte de la medicació o de l’operació, l’esfínter anal involuntari es relaxa, el dolor anal desapareix i la fissura pot cicatritzar espontàniament en el termini de 2-4 setmanes i deixar de sagnar. Amb pomades o toxina botulínica la millora succeeix entre 3 i 21 dies; no obstant, la remissió del dolor es dóna de manera immediata, pràcticament en 24h, en el cas de tractament quirúrgic, i el pacient pot retornar a la seva vida laboral el dia següent a l’operació.

Beneficis

El grau de satisfacció dels pacients operats és alt, ja que en poques hores passen d’un dolor quasi constant i desesperant, a no tenir-ne, fet que té una important repercussió positiva sobre el seu estat emocional i la seva qualitat de vida.

Opinió expert

Dr. Domenico Fraccalvieri
Dr.  Domenico Fraccalvieri

Els pacients que pateixen de fissura anal es tornen irritables, estan menys concentrats a la feina o en altres activitats, i la relació interpersonal amb familiars, companys i amics se veu perjudicada. El grau de satisfacció dels pacients operats és gran, doncs en poques hores passen d’un dolor quasi constant i desesperant, a no tenir-ne, amb una repercussió positiva important sobre el seu estat emocional i la seva qualitat de vida.

Acreditacions Principals